რიცხვითი(დროის) ღერძი
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
უ ა რ ყ ო ფ ი თ ი რ ი ც ხ ვ ე ბ ი დ ა დ ე ბ ი თ ი რ ი ც ხ ვ ე ბ ი
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
●
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-9
|
-8
|
-7
|
-6
|
-5
|
-4
|
-3
|
-2
|
-1
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ქ რ ი ს ტ ე შ ო ბ ა მ დ ე ქ რ ი ს ტ ე შ ო ბ
ი ს შ ე მ დ ე გ
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
რიცხვით ღერძისა და დროის
ღერძს შორის კავშირი,მათემატიკასა და ისტორიაში
VII კლასი
მათემატიკის
კუთხით:
რიცხვითი
ღერძის თითოეულ წერტილს შეესაბამება რიცხვითი მნიშვნელობა,ღნიშნულ შემთხვევაში,ათვლის,საწყისი
ნულოვანი წერტილიდან მის მარჯვნივ განვათავსეთ დადებითი მთელი რიცხვები,მარცხნივ კი
უარყოფითი მთელი რიცხვები.
ისტორიის კუთხით:
დროის
ღერძზე,საწყის,ნულოვან წერტილს შევუსაბამეთ ქრისტეშობა,ანუ ახალი წელთაღრიცხვა.სათავიდან
მარჯვნივ ათვლა სწორედ ქრისტეშობიდანაა,თითოეული დანაყოფი ისტორიულად აღნიშნავს ერთ
საუკუნეს.სათავიდან მარცხნივ კი,ქრისტეშობამდე.
კავშირი
მათემატიკურად განხილულ რიცხვით ღეძსა და ისტორიულად შესაბამის დროის ღერძს შორის:
მათემატიკაში,ათვლის
სათავიდან მარჯვნივ რიცხვები თანდათან იზრდება,ისტორიულადაც ასე ხდება ქრისტეშობიდან
დროის ზრდა..ხოლო,სათავიდან რაც უფრო მარცხნივ ავიღებთ წერტილს მით უფრო რიცხვობრივად
ნაკლები მნიშვნელობა შეესაბამება მას.ასევეა ისტორიაშიც,ძველი წელთაღრიცხვით,ანუ ქრისტეშობამდე
ათვლა პირიქით ხდება და წლები ქრისტეშობმდე კლებულობს.
„დასაბამითგდან“
ქრისტეშობამდე მოიცავს 5604 წელს. (მათემატიკურად(-5604)-დან )ქრისტეშობამდე (საწყის,ათვლის
წერტილამდე)გასული იყო 5604 წელი..ეს პერიოდი დაყოფილი იყო მოქცევებად,თითოეულ მოქცევაში
შედიოდა 532 წელი.თითოეულ წელს ქორონიკონი
ეწოდებოდა.
ახალი წელთქღრიცხვით
780 წელს დასრულდა 12 მოქცევა ე.ი მათემატიკურად 532×12=(5604+780 )÷12=532
მათემატიკურად
ორ წერტილს შორის მანძილის გამოთვლით თუ A(X1) და
B(X2)მაშინ,[AB]=[X2-X1]
მივიღებდითმოცემული მონაკვეთის სიგრძეს,ხოლო ისტორიის მხრივ,
იგივე გამოთვლა გვიჩვენებს გასულ საუკუნეებს.
Комментариев нет:
Отправить комментарий